Fra event til Danskernes yngste juletradition.

Man kan planlægge meget – men ikke alt.

J-Dagen var ikke den eneste nye Snebajer begivenhed, der så dagens lys i 1990.

Samme år ramte vores første presse joke alle landets redaktioner. Det var året, hvor vi fjernede Trianglen (den lille ølbil) fra Julebryggens etikette.

Skæbnen ville at jeg samtidigt havde lavet et stunt i Københavns Idrætsparken. Onsdag den 14. november om aftenen – altså samme aften for vores første officielle nationale J-Dag – dannede Parken rammerne for et lille stykke Danmarks historie. Den sidste landskamp på Danmarks gamle nationalstadion: EM kvalifikationskampen mellem Danmark og Jugoslavien. Her var det lykkedes mig at få Snebajeren og budskabet: I aften falder den første julesne på resultattavlen – selve baggrundsbilledet til DR’s rulletekster. Så budskabet om aftenens Snebajer event bragede ind i 1,200.000 danskeres dagligstuer efter endt kamp.

 

En logisk men overraskende og uventet support fra landets provinsblade

Hvad jeg heller ikke lige havde regnet med var at Jul & Vind med Korsbæk Tidende – Peter Soltofts distributionsfremmende lokalblads/restaurations aktivitet fra Fyn, var at jeg nu havde den perfekte J-Dags platform i provinsen. Der var allerede etableret et succesfuldt samarbejde mellem forhandlere og restauratørerne overalt i provinsen. Så J-Dagen blev bare kronen på et meget velfungerende værk. Dette super velfungerende presse/forhandler/restauratørsamarbejde var en ren dræbermaskine i vores strategiske områder – Ceres, Thor, Albani og Faxe’s hjemmemarkeder.

Allerede det første år mindede J-Dagen mest af al mindede om byfester som de lokale bryggerier blot kunne deltage i som tilskuere. Vi ikke alene stod og pissede i deres baghaver (pardon my French) – de stod og så på.

I 1991 overgav danskerne sig betingelsesløst. En ny tradition havde set dagens lys, eller rettere sagt nattens mørke.

J-dagen rundede  vi 1.000 steder i København alene og omkring det samme i provinsen. Alle ville være med. Og alle lavede arrangermenter.

Tallet i sig selv var i virkeligheden det mindst interessante. Det interessante var, at folk sad og hyggede sig over en julefrokost, spillede bingo, flettede julehjerter, lavede amatør strip, lyttede til Sne Rock, hold auktioner over vores sjældne kult Snebajer merchandise (det var før de blev masseproduceret – jeg var kæmpe modstander af alt det reklamelort) eller noget helt andet… Vi havde forvandlet en dødsyg onsdag midt i november til en landsdækkende folkefest. Intet mindre.

København gik i selvsving til J-Dagen 2.0 i 1991

Det år, hvor BT samme dag havde lavet en folkebevægelse til boycut af Snebajeren, fordi vi i årets presse joke havde fjernet snefnuggene på etiketten. Og hvis vi troede, at det ikke kunne blive større – så kunne vi godt tro om igen.

Året efter gik det helt galt. Det var sidste år jeg havde med produktet at gøre og havde samtlige udskænkningssteder i landet havde en eller anden form for aktivitet natten mellem onsdag og torsdag. Også de steder der var købt og betalt af Faxe/Ceres.

jule-bryg-pr-julebryg1991
BT – anført af Steffen Jungersen – skaffede julebryggen fra til danskerne på Danmarks historiens anden J-Dag. Om det var pga af dem skal jeg ikke kunne sige – MEN 1991 blev det første år hvor vores glade ølchauffører skabte kaoslignende tilstande flere steder i landet. Og det fortsatte de efterfølgende år. (Jeg ville gerne have bragt det billede BT bragte den efterfølgende dag hvor Steffen  leder slagets gang på Trianglen – eller vores Hestevogn. Men jeg har ikke billedet)

Og J-Dagen 4.0 eksploderede.

Det år gik pressen amok efter vores revolutionerende pressejoke om at Årets Snebajer udkom på mælkekarton. Danmarks største tilbagevendende julefest nogensinde var skabt!

CODA

I 1999 havde landets uddannelsessteder fået nok. De kunne ikke længere leve med at deres studerende blev væk torsdag og fredag på grund af druk. Så de gik til politikerne, der havde J-Dagen på agendaen i folketinget og lagde på den måde så meget pres på branchen at Bryggeriforeningen så sig nødsaget til at gribe ind.

mediernes-skildring-af-j-dagen

J-dagen blev flyttet fra onsdag 23:59 til fredagen klokken 20:59. Og ikke nok med det – Bryggeriforeningen (som er Carlsberg) rykkede officielt ugen frem til primo november.

Det første forstod jeg udemærket.

Det sidste var til gengæld underligt.