Nyhed i Fyens.dk: J-Dag eksporteret til udlandet.

Danmark har eksporteret J-dag

3422342_900_900_0_0_2480_1653_2

… J-Dag “holdes” ikke kun i Danmark.

Tyskland, Japan og Serbien har adopteret fejringen af årets julebryg, og ifølge Carlsberg var Island, Sverige, Schweiz og Rumænien med på ølvognen, da Tuborg Julebryg blev frigivet klokken 20.59 den 3. november i år…

Fyens.dk 16. december 2017

 

Jeg kunne ikke lade være med at smil da jeg faldt over Fyen.dk’s historie om J-Dagen forleden. For hvorfor pokker gengiver de pludseligt en ‘nyhed’ fra den 1 november hvor jeg læste den i FødevareWatch?

Og ikke engang dengang var der tale om en nyhed. J-Dagen har været udbredt til andre lande allerede siden de første dage i starten af 90’erne. Jeg har personligt selv været ophavs mand til en lille begivenhed i Bruxelles hvor jeg gennemførte begivenheden på  Nestle. Og Sverige (og Finland) har været med fra day 2… dengang havde vi brug for en Skandinavisk Snebajer vinkel for at omgå ombudsmanden og som den første i Danmark TV annoncere et alkohol produkt. Det var på  skandinaviske TV3 som sendte fra London (med hjælp fra Harley Madsen).

OK – historien på Fyen.dk handler godt nok også om en endu ældre nyhed – Snebajerens nye smag nogle år tidligere…

Men ikke engang det er en ‘ny’ historie. Smagen er sandsynligvis ændret flere gange i tidens lød – den største skete da Carlsberg ændrede øllen fra at være et blandingsbryg  til et genuint bryg. Om det så var smart skal jeg ikke kunne sige. Men Snebajeren ville muligvis ikke have blevet den kæmpe succes den er i dag hvis ikke vi løbende kunne blande FF, Gudl Tuborg og KB til flere Snebajere i takt med at Danskerne gik amok. Igen en omgåelse af reglerne. Denne gang Carlsbergs interne regler… som de sandsynligvis intet om idag.

Men det sjoveste er, at da jeg i sin tid præsenterede ideen om J-Dagen (som ikke engang er en ide) blev den stoppet på stedet – angsten for at få problemer med den dengang stærke fagforening hvis der kom funktionærer på Øl-kuskenes vogne turde Mogens Jønck ikke tage. Da vi ingen penge havde på marketingbudgettet kunne J-Dagen kun lade sig gøre hvis vi selv og med venners hjælp kørte bilerne ud om natten hvor bilerne alligevel holdt parkeret i garagen. Op i røven med de par millioner flasker Snebajeren dengang solgt – det var ikke værd at risikere en blokade af Grøn Tuborg pga en ubetydelig sæsonøl der kun sælges i 6 uger. Hvis ikke jeg sked på dette forbud og med det samme gik i gang med at omgå reglerne var J-Dagen aldrig blevet til noget.

I dag er J-Dagen en kæmpe stueren marketing case – og det er vel i virkeligheden det allersjoveste. For marketing er det sidste der var årsagen til J-Dagen – og sikkert også Snebajerens succes.

Anarki, fanden-i-voldskhed, drengestreger, løgn & Latin og en smule småsvindel her og der var drivkraften…

Men hvor er det dog sjovt at se noget så simpelt og plat leve så længe… men begivenheden får god hælp af agurketiden eller hvad det nu hedder medio deceomber…

:-}